O afacere pentru siguranța caselor noastre

Reporter REGIO: episodul 18
O afacere pentru siguranța caselor noastre
Povești de succes, posibile cu sprijinul Regio Nord-Est 2014-2020

Au început ca un business de familie, în 2014, în curtea părinților, într-un domeniu de nișă: producția de pălării de coșuri de fum. De atunci, au implementat două proiecte cu finanțare europeană din POR 2014-2020, au depășit o cifră de afaceri de 3,5 milioane euro și au ajuns un nume important în domeniul producției de sisteme profesionale de coșuri de fum cu tubulatură ceramică și din inox, certificate la nivelul Uniunii Europene.

Răzvan Anăstăsoaie și Liviu Baltă, unul din Bacău, celălalt din Cluj, s-au cunoscut în copilărie într-o tabără și au păstrat legătura de-a lungul timpului. Viața i-a adus în postura de cumnați, soțiile lor fiind surori, dar și asociați în compania pe care au înființat-o împreună în Comănești, AB Group Ceramics SRL. Sub numele Kaminhorn, au amenajat un fel de garaj în curtea părinților și au organizat o mică linie de producție de pălării de coșuri de fum din beton.

De la accesorii de coș de fum la coșuri ceramice

Răzvan venea din zona de vânzări în domeniul materialelor de construcții, iar la ultima firmă la care a lucrat vindea elemente de coș de fum și de ventilație. Clienți din toată țara cereau și aceste accesorii, pălăriile de coș de fum. Era cerere, dar ofertă… nu prea. Existau doar două produse pe piață. Așa a încolțit ideea unei afaceri. Au copiat un model deja existent, l-au dezvoltat și l-au dus la un alt nivel. În câteva luni, au certificat produsul, iar într-un an de zile pălăria de coș de fum făcută la Comănești a intrat în marile magazine de bricolaj din toată țara. „În 2015, ne-am dat seama că această parte a activității este o nișă destul de mică. Nu făceam cine știe ce cifre. În primul an, am avut o cifră de afaceri de 50 mii euro. Era puțin. Și ne-am gândit cum să dezvoltăm mai departe. Aveam două opțiuni: să facem tot elemente din beton, bolțari, pavele, borduri sau să facem tot sistemul de coșuri de fum profesionale. Ultima idee ne-a surâs mult mai tare. Când ne-am documentat mai bine, ne-am dat seama că un coș de fum este partea cea mai sensibilă a unei locuințe. Iar prin ceea ce facem noi, punem casa clientului în siguranță. În 2016, am început să producem coșuri de fum ceramice și suntem singurul brand românesc de coșuri de fum ceramice. Concurența noastră sunt firme multinaționale din Europa”, spune Răzvan Anăstăsoaie.

Primul proiect european

Nevoia de dezvoltare și extindere a capacității de producție, dar și de diversificare a produselor a condus la primul proiect cu finanțare europeană, în 2017. Au obținut 160 de mii de euro nerambursabili, bani care s-au transpus în utilaje de ultimă generație și care i-au ajutat să crească, spune Răzvan. „A fost prima experiență cu fondurile europene și ne-a ajutat să mărim capacitatea de producție. La început, toată lumea ne zicea că nu vom primi fonduri. Dar noi aveam un scop și l-am dus la capăt. Nu ne-am lăsat influențați. Una din cheile succesului este să nu renunți. Ne-am făcut un plan, știam ce ne dorim, am simțit că asta vrem să facem. Dincolo de toate beneficiile financiare pe care le aduce un business este și partea de împlinire a scopului pe care îl ai în viață, profesional vorbind. În antreprenoriat există partea de intuiție, iar noi am simțit că e bine”, povestește Răzvan. În 2019 au început și producția de coșuri de fum din inox.

Al doilea proiect

La începutul lui 2020 a urmat cel de-al doilea proiect prin Programul Operațional Regional 2014-2020, în valoare totală de 4,4 milioane lei, cu 2,6 milioane lei asistență financiară nerambursabilă. Acest proiect a început mai greu din cauza pandemiei și ce a presupus aceasta: timpi mari de răspuns sau de producție a utilajelor. De exemplu, un echipament care avea inițial termen de producție de 8-10 săptămâni, a ajuns la 200 de zile lucrătoare. Dar proiectul a fost finalizat cu succes anul acesta, în iunie, și s-a axat pe diversificarea producției și a produselor. S-au orientat către un lucru de viitor pe care l-au observat la târgurile internaționale la care au participat: partea de ventilație a clădirilor. Mall-urile, restaurantele, clădirile mari au nevoie de o parte de aerisire, o tubulatură care să scoată afară aerul viciat și să introducă un alt aer proaspăt. „În restaurante este o piață mai dezvoltată în România, dar e dezvoltată cu tubulatură din tablă zincată, noi lucrăm în inox. În afară, se folosește doar inox. Aici am văzut noi o diversificare a gamei de produse printr-un proiect cu o valoare mare. Am zis că e mai bine să visăm și să gândim grandios, cu valori mari”, spune Răzvan.

Singurul producător român expozant la Târgul din Verona

Anul trecut, Kaminhorn a participat, prin proiect, la cel mai mare târg de profil în domeniu, la Verona. Progetto Fuoco reunește cei mai importanți producători pe zona de sisteme de încălzire, iar din 800 de participanți Kaminhorn a fost singurul producător român ca expozant. Au avut foarte multe cereri la acel târg, inclusiv din Uruguay, și au realizat că participarea la un târg de asemenea anvergură le dă încredere că fac bine ceea ce fac. Chiar dacă nu aveau toate utilajele ajunse pe linia de ventilație, au păstrat legătura cu clienții și au reluat discuțiile recent, când linia a fost completă. De altfel, Răzvan și Liviu și-au promis că vor participa la astfel de târguri cu fiecare ocazie pentru că sunt o sursă valoroasă de informație și au parte de multă vizibilitate.

Valorile comune au format o echipă

Cei doi cumnați spun că se bazează foarte mult și pe echipa pe care și-au format-o. Au 40 de angajați în toate departamentele, iar în ultimii ani, au reușit să atragă oameni de calitate, din diverse orașe ale țării, cu experiență, care inspiră și care îi determină pe cei de lângă ei să înflorească. Sunt motivați, vin cu idei care dezvoltă firma și dau energie. Sunt oameni care au aceeași viziune și cred în dezvoltare și evoluție. În același timp, parteneriatul dintre cei doi, format în baza unor valori comune, dă roade și le aduce împlinire și dezvoltare. „Dacă pleci la drum cu ideea doar de a face bani, pleci singur. Dacă pleci cu ideea de a dezvolta ceva, nu ai cum sa nu atragi și alți oameni. În cazul nostru, suntem doi parteneri, dar ne-am ales din companie încă 3-4 persoane într-un grup de top management pe care îi implicăm în decizii și de la care ascultăm idei. Un business dacă e făcut bine și cu integritate și încredere, este un prilej de a dezvolta o relație cu cineva. Am colindat Europa împreună, am mers la târguri, ne-am luat și familiile cu noi pe unde am mers, am petrecut timp împreună. Business-ul ne-a făcut să ne creăm niște amintiri împreună care ne-au dezvoltat relația”, povestește Răzvan Anăstăsoaie.

Kaminhorn deține, în momentul de față, în jur de 10% din cota de piață în zona coșurilor de fum din RomâniaCifra de afaceri a crescut vizibil în fiecare an, ajungând de la 50 de mii de euro, la 3,5 milioane de euro, o evoluție care nu ar fi fost posibilă fără cele două proiecte cu finanțare europeană prin POR, povestește Răzvan. La sfârșitul anului trecut au deschis un showroom în Cluj, iar anul acesta, unul în București. Ținta lor este să înceapă să vândă în Europa de Vest, iar în maxim trei ani să se extindă pe alt continent. Pentru viitor, deja au conturată o direcție: linii automatizate cu roboți. „Încă de când am depus acest proiect, am început să ne gândim la următorul. Proiectul abia finalizat a fost gândit pentru locația asta, dar ne-am dat seama că ne trebuie alt spațiu. Pe partea de utilaje, deja știm ce ne trebuie ca să trecem la următorul nivel. Care este următorul nivel? Un proiect de 2-3 milioane de euro. Știm producătorii, am fost, i-am văzut, pe unii dintre ei îi cunoaștem, știm ce înseamnă partea de roboți, de linii automatizate. Concurența noastră din Polonia, Franța sau Ucraina deja face la nivelul ăsta. Dacă vrem să ajungem acolo, să acoperim o cotă de piață și din Europa sau alte zone, aici este nivelul de investiție. Probabil următorul proiect va fi la minim 2 milioane de euro. Noi tot timpul căutăm proiecte pentru că în producție trebuie să îmbunătățești continuu ca să menții un nivel ridicat al așteptărilor”, spune Răzvan.

 

 


Reporter REGIO este o inițiativă ADR Nord-Est, care are în prim-plan promovarea proiectelor de succes ale beneficiarilor noștri, proiecte care au reușit să iasă în evidență aducând plus valoare și impact în comunitate. Într-o perioadă în care predomină știrile negative, vă propunem spre lectură povești frumoase, dar adevărate, menite să întărească credința că „se poate”! Fii parte din poveste!

Ești beneficiar Regio? Lasă-ne să-ți spunem povestea.

Contactează-ne pentru detalii la info@adrnordest.ro

Documente suport implementare beneficiari publici / privati

Intrebari privind aplicare OUG 64/2022