Rezultatele implementarii POR 2007-2013
Raportul Final de Implementare POR 2007-2013, aprobat prin decizia Comitetului de Monitorizare a Programului din 28.02.2017, prezinta sinteza implementarii acestui program, informatii detaliate la nivel de axe prioritare, asistenta tehnica si masuri de informare si publicitate.
Din punct de vedere cronologic, dupa aprobarea programului de catre Comisia Europeana la data de 12 iulie 2007, lansarea cererilor de proiecte in perioada 2007-2008, intensificarea procesului de semnare a contractelor de finantare in perioada 2009-2010 si accelerarea platilor catre beneficiari in perioada 2010-2013, caracteristica principala a implementarii POR in perioada 2014-2016 a fost intensificarea procesului de finalizare fizica si financiara a proiectelor finantate prin Programul Operational Regional.
Pana la finalul lunii octombrie 2016, prin finalizarea celor 4.415 proiecte finantate din POR, s-au creat 24.582 locuri de munca, reprezentand 164% din tinta totala propusa pentru indicatorul de program care viza crearea de noi locuri de munca.
S-au semnat 4.572 contracte de finantare, in valoare totala de 7,06 miliarde de euro, din care valoarea FEDR reprezenta 4,37 miliarde euro (grad de contractare de 110,3%).
Numarul de proiecte finalizate este de 4.415, cu o valoare totala eligibila de 3,63 miliarde euro, din care contributia FEDR a fost de 2,90 miliarde euro (reprezentand 73,2% din alocarea FEDR a POR).
La nivel de domenii in care proiectele au fost finalizate, se remarca avansul peste media programului inregistrat in domeniul echipamentelor pentru situatii de urgenta, microintreprinderilor si infrastructurii sociale.
La nivel regional, in ceea ce priveste gradul de absorbtie fonduri FEDR pentru proiectele finalizate, se remarca regiunile Nord-Vest (86%), Nord-Est (80%) si Centru(79%), in conditiile in care toate regiunile au inregistrat valori de peste 60%.
Atat Autoritatea de Management pentru POR, cat si Organismele Intermediare au realizat activitati de comunicare precum organizarea de evenimente, pagini web, publicatii, campanii media sau activitati de help-desk. In ceea ce priveste sursele preferate de informare, la sfarsitul anului 2013 se remarca o crestere spectaculoasa a procentului celor care prefera internetul ca prima sursa de informare (de la 13% la 37%), scazand importanta informarii de la televiziuni (de la 52% la 18%).